PLEK3 werkt rondom de invulling en uitvoering van de vier modules samen met instellingen en bedrijven in de regio die gerelateerd zijn aan  de thema's techniek, cultuur, duurzaamheid en burgerschap. Hieronder vind je het overzicht van alle organisaties en mensen die meewerken met PLEK 3.

Sanne Pijnenburg

Projectleider PLEK 3

Als projectleider van PLEK 3 vindt Sanne het prachtig om te zien hoe het concept ‘de bibliotheek als derde leeromgeving’ tot zo’n mooi product leidt. Met haar achtergrond als orthopedagoog en voorliefde voor taalontwikkeling heeft ze, samen met Pierre Pas, met veel plezier de modules van PLEK 3 ontwikkeld en de eerste groepen geleid. Sanne hoopt dat er in de toekomst bij veel meer bibliotheken een PLEK 3 mag komen. 

Guus Colbers

Team Onderwijs Bibliotheek Venlo

Als onderdeel van ‘Team Onderwijs’ binnen de Bibliotheek Venlo sluiten Guus zijn werkzaamheden goed aan bij het project PLEK 3.
Als groepsleider verzorgt hij de lessen van PLEK 3 en zorgt hij voor een juiste afwisseling tussen educatie, talentontwikkeling en plezier.

Dave Rutten

Docent PLEK 3

Dave is docent van PLEK 3 en vindt het mooi om te zien hoe de kinderen tijdens de lessen van PLEK 3 in contact komen met onderdelen en mensen waarmee ze normaal gesproken niet zo snel in contact zouden komen. Dat kinderen talenten ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze deze bezaten en het kind kansen biedt voor de toekomst.

Daarnaast werkt Dave als Community Librarian met als expertisegebied wetenschap, techniek en digitaal bij de Bibliotheek Venlo. In deze hoedanigheid is hij betrokken bij de inrichting en uitvoering makersplaats die binnen PLEK 3 ingericht is. In deze makersplaats zorgt hij er ook voor dat mensen materialen, machines en talenten ontdekken die ze voorheen nog niet kenden.

Wilmie Willemssen

Stagiaire PLEK 3

Als stagiaire pedagogiek heeft Wilmie bijna negen maanden haar steentje bij mogen dragen aan PLEK 3.
Ze vindt het een hartstikke mooi traject dat je ieder kind gunt. Wilmie vindt het mooi om te zien hoe kinderen opbloeien en er een wereld voor hen opengaat. 
Ze is trots dat ze onderdeel van dit project uit mocht maken. 

Pierre Pas

Senior adviseur BCO

De drijfveer van Pierre is om mensen zo ver brengen dat ze het beste uit zichzelf halen. In zijn advieswerk zet hij de leerkracht en de klassenpraktijk zo veel mogelijk centraal. . Pierre is betrokken bij scholing in taal-leesonderwijs, kansrijke combinatiegroepen en digitale geletterdheid. 

Erik Dekkers

Voorzitter Hackerspace TDVenlo

Als voorzitter van Hackerspace TDvenlo knutselt Erik graag met allerlei technieken. Hij vindt het erg leuk om mensen voor techniek te interesseren of deze kennis te delen.  Hij helpt PLEK 3  op het gebied van techniek.

“In a way, everybody is a hacker ….. everyone has their tricks to deal with technology in everyday life”

Miriam Krijnsen

Voorzitter Voedselbank Venlo

Miriam is voorzitter van Voedselbank Venlo. De Voedselbank ondersteunt mensen in armoede met de uitgifte van een wekelijks voedselpakket. Op dit moment zijn dat 370 gezinnen in de gemeenten Venlo en Beesel. 

De kinderen van PLEK 3 zijn bij de Voedselbank op bezoek geweest in het kader van het subthema ‘Armoede’ (onderdeel thema Burgerschap) om te kijken en te luisteren naar hoe de Voedselbank het voedsel bij elkaar krijgt en hoe het uitgegeven wordt. Miriam vond het mooi om te zien hoe leergierig en nieuwsgierig de kinderen waren. 

Ze hoopt dat het bezoek bijdraagt aan meer kennis en inzicht over onze samenleving.

Frank Kusters

Beleidsadviseur duurzame ontwikkeling - Gemeente Venlo

Tegenwoordig zijn kinderen zich een al stuk bewuster van wereldvraagstukken als klimaatverandering, watervervuiling en duurzaam leven. 

Graag wil Gemeente Venlo, en in het bijzonder Frank die als beleidsadviseur duurzame ontwikkeling bij de Gemeente Venlo werkzaam is, kinderen kennis laten maken op een leuke en speelse manier met duurzaamheid.

Suzanne Bisschops

Directeur Kokkerelli & Stichting Kids University for Cooking

Het aantal kinderen met overgewicht in Nederland neemt toe en te weinig kinderen hebben een gezond eetpatroon. Daarnaast hebben kinderen steeds minder kennis waar voeding vandaan komt. Daarom werkt Kokkerelli samen met bedrijven, overheid, universiteiten en scholen om kinderen bewust te maken van het belang van een gezond eetpatroon. Kokkerelli heeft educatieve programma’s voor basisscholen en werkt samen met kinderen aan de ontwikkeling van een gezond voedingsaanbod. 

Om kinderen inzicht te geven in een gezond eetpatroon en kennis bij te brengen over gezonde voeding, heeft Kokkerelli een programma gevalideerde, ervaringsgerichte voedseleducatie ontwikkeld voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar.

Kinderen leren waar voeding vandaan komt en wat het effect van voeding op hun gezondheid is. Zij gaan groenten en fruit op locatie bij de teler en in de keuken zien, voelen, ruiken, bereiden en proeven. Kortom, zij beleven voeding van grond tot mond en maken op een leuke manier kennis met de gehele voedselketen.

Tijdens de Kokkerelli workshop in samenwerking met de toppers van PLEK 3 hebben de kinderen een heerlijke verse smoothie gemaakt en kennis opgedaan over de gebruikte ingrediënten.

Het was een lekker en gezond feestje!

Ton Lamberts

LOCATIEMANAGER MAASPOORT GEBOUW & TECHNIEK

Vanuit zijn functie is Ton verantwoordelijk voor de kleinste nagel tot en met de grootste installatie binnen de Maaspoort. De afdeling techniek, die alles regelt t.a.v. voorstellingen en events, werkt onder zijn verantwoordelijkheid.

Backstagegebieden zijn de ruimten waar een gast nooit zal of mag komen. Met een rondleiding door de theatertechniek ontdekken de kinderen van PLEK 3 ‘het geheim van de smid’. Ze nemen een kijkje in de geheimen van de Maaspoort en een rondleiding levert altijd het “oeh en ahhhh”-gevoel op. Ton vindt het geweldig om de “snoeten” te zien stralen als er letterlijk een wereld voor hun open gaat. 

Als theater hoopt de Maaspoort natuurlijk dat er nog vele rondleidingen voor PLEK 3 verzorgd mogen worden, want uiteindelijk zijn de kinderen de klanten voor de toekomst.

 

Maartje Heger

Zo’n vijf jaar geleden ontdekte Maartje plantaardige (vegan) voeding. Het bracht haar ontzettend veel; minder buikpijn, ze voelde zich energieker, droeg bij aan een betere wereld en ontdekte hoe lekker plantaardig eten kan zijn! Ze vindt het ontzettend leuk om anderen te verrassen en te inspireren dit zelf ook eens te proberen. Het was voor haar dan ook een groot feest om met de leerlingen van PLEK 3 samen plantaardige gerechtjes te maken én te proeven!

Eric Steffann

Docent Technische opleidingen Fontys

Eric is docent bij de technische opleidingen van Fontys Venlo. Daarnaast is hij nauw betrokken bij het enthousiasmeren van aanstaand technisch talent. Voor PLEK 3 heeft hij een workshop georganiseerd: de Muizenvalracer. In deze workshop draait het om het spelenderwijs ontdekken van een krachtoverbrenging. Met eigen creativiteit kunnen de kinderen van PLEK 3 de Muizenvalracer ‘upgraden’ en zorgen dat deze het snelst is van allemaal of het verst komt.

Marielle van Rijn

LearningROCKS

LearningROCKS is een onderneming die zich richt op het ontwikkelen van concepten, huisacademies en websites.  We hebben website van PLEK 3 ontwikkeld.

De vier leerzame modules, ontwikkeld door Sanne en Pierre, heeft Marielle uitgewerkt en gerestyled. Ze is auteur en uitgever van de Tekstsnappers (schema’s om een tekst te leren begrijpen). 

Alette Smits

Urban Dance Studio

De Urban Dance Studio is een dansschool met vestigingen in Venlo en in Blerick.
Ze geven danslessen, workshops en optredens in Urban dansstijlen.
Daarbij werken ze geregeld samen met scholen, organisaties en instellingen om workshops te geven. Vaak zijn dit workshops met een informatieve, of creatieve boodschap en hebben de workshops een thema.

Andrea en Jan Nellen

Vrijwilligers

Jan, vrijwilliger maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen en Andrea, luisterend oor en helpen- de hand. Als een vluchteling een huis krijgt in onze gemeente helpen ze deze mensen met de opstart in de ruimste zin van het woord.

Op de eerste plaats het gevoel geven dat ze welkom zijn, aanmelden bij de diverse instanties,  helpen bij het inrichten van hun eigen plekje, wegwijs maken in de woonomgeving, ordenen van post en financiën, stimuleren in het grijpen van kansen op de weg naar zelfstandigheid.

Jan en Andrea hebben een vluchteling begeleid bij het maken van een podcast bij het thema Burgerschap.

David van der Haven

Operationeel Expert - Wijkagent

David werkt voor het wijkteam Tegelen-Steyl-Belfeld-Reuver-Beesel. Hij werkt samen met de wijkagenten van zijn wijkteam aan complexe zaken en hij ondersteunt ze waar nodig. De wijkagent is het vaste aanspreekpunt en het bekende gezicht voor de wijkbewoners. De wijkagent is er voor de wijk, David is er voor de wijkagenten.
Voor PLEK 3 heeft David de kinderen uitleg gegeven over het werk van de politie op straat en hun laten zien wat de politie voor uitrusting bij zich heeft.
 
 
 
 
 

Anneke Haane

Junior medewerker educatie en publieksparticipatie

Museum van Bommel van Dam is een museum dat midden in de samenleving staat. Een museum voor moderne en hedendaagse kunst, dat de interactie zoekt met alle lagen van de bevolking en probeert bezoekers, kunstenaars en organisaties met elkaar te verbinden. 

Voor PLEK 3 ontwikkelde het museum workshops voor het thema cultuur.
De groep tekende een eigen routekaart met een route langs beeldhouwwerken in de openbare ruimte van Venlo. 

Abdul Ghafoor Ahmadzai.

Abdul komt uit Afghanistan en woont sinds 6 jaar in Nederland en werd geïnterviewd voor de podcast. Hij staat heel positief in het leven en was een mooie aanvulling op PLEK 3.
 
 “Ik hou van Nederland en ook van de echte Nederlander 🇱🇺😉